Wiskunde

Fundamenteel en essentieel

Wiskunde is overal

Kies je voor de bacheloropleiding Wiskunde aan de VU, dan leer je fundamentele wiskunde en ontdek je de verrassende manier waarop deze in onze samenleving wordt ingezet. Wiskunde is namelijk overal: het Google-zoekalgoritme gebruikt algebra, pinpassen worden beveiligd met priemgetallen, epidemieën voorspellen we met differentiaalvergelijkingen en statistiek, en Einsteins relativiteitstheorie wordt beschreven met moderne meetkunde. Als wiskundige bedenk je heldere oplossingen voor complexe vraagstukken.

Deze opleiding is uniek in Nederland vanwege de sterke band tussen theoretische en toegepaste wiskunde. Zowel voor de nieuwe wiskundige theorie die wij ontwikkelen als voor geavanceerde toepassingen daarvan is namelijk een diepe kennis van fundamentele wiskunde nodig. Bij ons krijg je daarom een zeer solide theoretische wiskunde-basis. En je leert die gebruiken in praktijksituaties.

Met zo'n 40 eerstejaars studenten heeft de VU de kleinste opleiding Wiskunde van Nederland. Mede hierdoor is er veel persoonlijk contact en begeleiding. Onze afgestudeerden staan bekend om hun vermogen om verbanden te zien en om complexe problemen te vertalen in wiskundige principes. Soms vallen onze studenten in de prijzen: VU-studente Madelon de Kemp won dit jaar de ASML afstudeerprijs voor de beste wiskundescriptie van Nederland. Madelon ontwikkelde in haar afstudeeronderzoek een model om wachttijden bij de dokter te verkorten.

Vanaf september 2018 wordt de opleiding Wiskunde aan de VU een Engelstalige bachelor.

Verder kijken als wiskundige

Wiskundigen aan de VU werken samen met collega’s uit diverse andere disciplines, bijvoorbeeld binnen de VU-thema's Connected World en Human Health & Life Sciences. Als wiskunde-expert-in-opleiding krijg je daarom de kans om over je vakgebied heen te kijken en zo, via theoretisch en praktijkonderzoek, bij te dragen aan complexe technologische, maatschappelijke en economische vraagstukken. In de variant Biomedische Wiskunde zul je veel met de wiskunde van de levenswetenschappen te maken hebben.

Biomedische wiskunde: bereken het leven

Biomedische Wiskunde is een uitdagende studievariant van de opleiding Wiskunde. Je volgt hierin vakken op het gebied van de wiskunde, maar ook biologie, biomedische en andere levenswetenschappen komen aan bod. Deze vakken volg je vaak samen met studenten van andere opleidingen. Bouwend op een grondige wiskundige basis, ligt de nadruk op biomedische toepassingen van de wiskunde. Denk bijvoorbeeld aan de analyse van het menselijk genoom, de zoektocht naar nieuwe medicijnen en het begrijpen van de hersenen. Je kunt je studie Biomedische Wiskunde afsluiten met een minor Neuroscience of een minor Bioinformatics and Systems Biology.

Wiskundige worden? Kom proefstuderen

Ben je goed in wiskunde en vind je die interessant? Schrik je niet van formules? Ben je nieuwsgierig en wil je dingen helemaal doorgronden? Dan willen we graag met je kennismaken tijdens een dagje proefstuderen hier op de VU-campus aan de Amsterdamse Zuidas.

Met je VU-bachelordiploma kun je direct beginnen aan de VU-masteropleidingen Mathematics en Stochastics and Financial Mathematics, of (met het juiste vakkenpakket) kiezen uit diverse andere masteropleidingen, zoals Business Analytics, Bioinformatics and Systems Biology en Econometrics and Operations Research.

Werkloosheid onder wiskundigen is zeldzaam: ze vinden werk bij technologische bedrijven, banken, ministeries, ziekenhuizen, in de consultancy, in de IT, als wetenschappelijk onderzoeker en in het onderwijs. Als VU-wiskundige ben je multi-inzetbaar omdat je kennis hebt van fundamentele en toegepaste wiskunde en met de variant Biomedische Wiskunde ben je extra gewild bij farmaceutische bedrijven. Los van je specifieke wiskundige kennis zijn de meeste bedrijven en instellingen ook zeer geïnteresseerd in de algemene analytische en probleemoplossende vaardigheden die je ontwikkelt tijdens je studie Wiskunde. Hierdoor kunnen wiskundigen in de meest uiteenlopende beroepen terecht komen.

Nieuwsgierig naar de loopbaan van oud-studenten Wiskunde aan de Vrije Universiteit? Lees dan de interviews met onze alumni hieronder of het verhaal van Petra de Wit in ons universiteitsblad VU Magazine.

Rick Boere
‘Promotieonderzoek doen lijkt op studeren’
VU Wiskunde alumnus Rick Boere

Je werkt nu als promovendus voor de technische Universiteit Eindhoven. Hoe ben je daar terecht gekomen?
“Voor mijn afstuderen en masterscriptie liep ik 10 maanden stage bij het TNO. Daarna was het tijd voor even adempauze. Ik heb bewust een paar maandjes rustig aangedaan om te bedenken wat ik wilde. In januari kwam ik bij de TU Eindhoven terecht en ben ik ook daar naar toe verhuisd. Wennen zo’n nieuwe stad, gelukkig heb ik een fijn huis voor mezelf. In Amsterdam had ik maar liefst twintig huisgenootjes.”

Waar doe je onderzoek naar?
“Kort gezegd naar hoe je verkeersstromen kunt optimaliseren met stochastische modellen. Een stochastisch model is een proces waarbij een verschijnsel zich in de tijd of de ruimte afspeelt, met als uitkomsten stochastische variabelen, dus grootheden die van het toeval afhangen.”

Waar heb je aan moeten wennen na je afstuderen?
“Promotie onderzoek doen lijkt stiekem nog wel op studeren. Ik volg bijvoorbeeld ook nog vakken, je bent continu bezig met nieuwe dingen leren en zelfs de omgeving (een Universiteit!) is nog hetzelfde. Voor mij was de overgang dus niet zo groot, wat denk ik anders is als je start in een super commerciële baan in het bedrijfsleven."

Waarom koos je voor de studie wiskunde aan de VU?
“Na de middelbare school wilde ik eigenlijk luchtverkeersleider worden, maar ik was nog te jong om aan de selectieprocedure mee te doen. Toen besloot ik wiskunde te gaan studeren omdat ik er goed in was en ik het altijd een interessant vak vond op school.”

Wat leer je niet in de collegebanken maar in de praktijk?
“Ik heb het geluk dat ik een fijne begeleider hebt die me helpt de koers te bepalen in mijn promotieonderzoek. Ik ben daardoor nog niet echt iets tegengekomen waar ik tegen aanliep. Ik kan me voorstellen dat het anders wel lastig was om de richting van je onderzoek uit te stippelen.”

Wat heb je nu in de praktijk nog aan je studie?
“De studie wiskunde leert je vooral logisch redeneren en een bepaalde manier van denken. Hierdoor kun je in je werk nieuwe theorieën gemakkelijk toepassen en dingen snel oplossen. Het is echt niet zo dat ik nu bepaalde formules uit m’n hoofd kan opdreunen. Wel heb ik binnen mijn promotieonderzoek nog veel aan mijn specifieke wiskundige kennis.”

Wat wil je gaan doen na je PhD?
“Dan wil ik denk ik toch wel de overstap maken van de academische wereld naar het bedrijfsleven. Ik mis het soms om met echt praktische zaken bezig te zijn. Terwijl het onderzoek dat ik doe al heel praktisch en niet theoretisch is. We werken namelijk ook samen met een consultancybureau dat adviseert op het gebied van verkeersstromen.”

Wat was je favoriete hang out op de VU?
“Het thuishonk van STORM, de studievereniging van onder andere Wiskunde. In de pauzes was ik daar maar al vaak te vinden. Dat was voor mij de plek op de universiteit waar ik me écht thuis voelde. De gezelligheid bij STORM was ook één van de redenen dat ik op kamers ging.”

Martijn Zaal
'De hightechindustrie is heel kennisintensief en onderzoekgericht'

Martijn Zaal
Wat doet een physical model designer bij ASML precies?
“ASML maakt lithografiemachines voor de grootste elektronicabedrijven ter wereld. Onze klanten maken met die machines chips. Voor sterkere en zuinigere chips zijn steeds preciezere machines nodig. Als physical model designer ben ik dagelijks bezig met het verbeteren van de software en algoritmes. Ik werk aan de software voor de metrologiemachine ‘YieldStar’.  Met deze machine kun je meten wat er op een ‘wafer’ (schijf waarop chips worden gemaakt) is gemaakt na bepaalde productiestappen. Algoritmes kun je vergelijken met een wiskundig recept, het vertelt je hoe je met bepaalde ‘ingrediënten’ tot een resultaat komt. In multidisciplinaire teams, met bijvoorbeeld ook natuurkundigen werk je aan een deelprobleem, een puzzelstukje van het grotere geheel. Mijn werk is erg explorerend en er komt veel wis- en natuurkunde bij kijken.“

Hoe kom je bij ASML terecht?
“Na mijn promotieonderzoek heb ik als postdoc gewerkt in Bonn. Ik had een tijdelijk contract en de onderwerpen waarin ik echt geïnteresseerd was, waren niet de onderwerpen om beurzen mee te krijgen. Toen kwam voor mij het kantelpunt; ik wilde weer met de voeten in de klei staan. De hightechindustrie is heel kennisintensief en onderzoekgericht dus ik wist welke branche het moest worden. ASML heeft aantrekkelijke programma’s en er wordt veel aandacht besteedt aan persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld je managementexpertise te ontwikkelen.“

Wat vind je het leukste en wat het vervelendst aan je werk?
“Het puzzelen en het probleemoplossend werken is ontzettend leuk. Samenwerken met hele andere disciplines in één team is heel leerzaam. De tijdsdruk is minder fijn, soms kun je daardoor niet de perfecte oplossing realiseren want je wilt klanten niet dagen laten wachten. Ik ben perfectionistisch en ik blijf liever net zo lang door pielen totdat ik zelf helemaal tevreden ben.”

Je hebt eerst promotieonderzoek gedaan, waarom ging je niet meteen het bedrijfsleven in?
“Voor mij was deze keuze niet meteen duidelijk. Na mijn afstuderen heb ik nog wel getwijfeld om voor het bedrijfsleven te kiezen. De vrijheid om de problemen te onderzoeken die je interessant vindt trok mij aan in de academische wereld. Ik had geluk, na mijn masteronderzoek kreeg ik meteen een promotieplek aangeboden. Toen was de keuze snel gemaakt.”

Waar ben je het meest trots op in je carrière?
“Voordat ik aan mijn promotietraject begon was mijn begeleider sceptisch over wat ik wilde onderzoeken. Mijn onderwerp was schijnbaar heel erg out-of-the-box. Ik werkte aan een simpel wiskundig model voor het opzwellen van een cel door osmose. Het vernieuwende aan het onderzoek was dat ik een zogenaamde "gradient flow" gebruikte om het probleem te beschrijven. Uiteindelijk heb ik de hoofdstelling toch bewezen. Als ik over mijn onderzoek vertel zijn mensen nog altijd verbaasd dat het gelukt is en daar ben ik trots op.”

Waarom koos je voor de studie wiskunde?
“Op mijn zestiende wilde ik rechter worden. Deze droom spatte uiteen toen ik tijdens een dagje proefstuderen een praktijkcase van de studie rechten bijwoonde; ik vond het heel saai. Op de middelbare school was ik goed in Wiskunde, dus ik begon aan twee bachelors Wiskunde en Econometrie en heb ze uiteindelijk beide afgemaakt. “

Aan wie of wat op de VU heb je speciale herinneringen?
“Riekus Kok, nu emeritus hoogleraar, heeft de gave om moeilijke collegestof begrijpelijk te maken. Zijn colleges waren ook nog eens gezellig, deze man is een icoon. Hij stimuleerde mij ook om door te gaan met twee bachelor opleidingen en hogere cijfers te halen.”

Wat wil je huidige of toekomstige wiskundestudenten meegeven?
“Doe iets naast je studie. Het is mooi als het gerelateerd is aan wat je studeert, maar het is niet noodzakelijk. Kijk ook eens buiten je vakgebied. Zelf heb ik in mijn studententijd bijles gegeven en meegewerkt aan planningsoftware. Door extra curriculaire activiteiten te doen leer je interdisciplinaire skills, krijg je feeling met de praktijk en kun je je straks onderscheiden op de arbeidsmarkt.”

Vwo-diploma

Aan de VU kun je met de volgende vwo-profielen Wiskunde studeren:

• Natuur en Gezondheid, aangevuld met Wiskunde B
  • Natuur en Techniek
  • Economie en Maatschappij, aangevuld met Wiskunde B
  • Cultuur en Maatschappij, aangevuld met Wiskunde B

Hbo (propedeuse/opleiding)
Instromen in de bachelor Wiskunde op basis van een hbo-propedeuse/opleiding? Dat kan als je hiernaast ook een deelcertificaat hebt behaald voor het vak Wiskunde B op 6 vwo-niveau.

Hbo/wo (afgeronde opleiding)
Instromen in de bachelor Wiskunde op basis van een afgeronde hbo- of wo opleiding (zonder vwo-diploma)? Dat kan als je hiernaast ook een deelcertificaat hebt behaald voor het vak Wiskunde B op 6 vwo-niveau.

Buitenlands diploma

Instromen met een vooropleiding die je in het buitenland aan het volgen bent of hebt behaald? Volg dan het volgende stappenplan om er achter te komen of je aanvullende eisen hebt voor toelating bij je vooropleiding:

1. Meld je aan via Studielink
  2. Ga naar VUnet en rond je aanmelding af via 'Aanmelding Afronden'
  3. Je hoort vervolgens per mail of en zo ja, aan welke eisen je moet voldoen om toelaatbaar te zijn tot de opleiding.

In het algemeen moet je een diploma hebben gehaald met de volgende vakken op 6 vwo-niveau:

• Engels
  • Nederlands / NT2-II
  • Wiskunde B

Ouder dan 21?
Voldoe je niet aan één van bovenstaande opleidingseisen en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je worden toegelaten door middel van het zogenaamde colloquium doctum. Je moet dan de volgende deelcertificaten behalen:

• Engels
  • Wiskunde B

Deficiënties wegwerken?
Je kunt bij verschillende instellingen je certificaten behalen.

Ja, ga je ervoor?
Mooi, meld je dan vandaag nog aan.

VU Matching is een onderdeel van de aanmeldprocedure voor alle bacheloropleidingen van de VU. VU Matching helpt je bij het maken van een goede studiekeuze en bestaat uit een digitale vragenlijst en een activiteit van de opleiding.
De matchingsdag voor Wiskunde heeft plaatsgevonden op op 9 juni 2017. Als je niet aanwezig kon zijn op deze dagen dan ontvangt de opleiding graag een motivatiebrief van je. Heb je je aangemeld na 1 mei en was je niet aanwezig op de matchingsdag dan is het sturen van een motivatiebrief verplicht. Heb je nog geen email ontvangen hierover, mail dan zelf naar matching.beta@vu.nl om de richtlijnen voor de inhoud van je brief te ontvangen.

Kijk voor algemene informatie over matching op de website van VU Matching.

Het is mogelijk de opleiding Wiskunde in deeltijd te volgen. Er is geen speciaal ander programma voor de deeltijdstudenten. Je volgt onderwijs samen met de voltijdstudenten, alleen worden er minder vakken per jaar gevolgd, waardoor je de opleiding over een langere periode uitsmeert. Er is dus geen sprake van avondonderwijs of van onderwijs op vaste dagen. Bij een studielast van gemiddeld 50% (20 uur per week) duurt  de opleiding zes jaar, daarbij is er heel af en toe een voltijd project.
Samen met de studieadviseur spreek je een concreet studiepad af met betrekking tot de volgorde waarin de vakken het beste doorlopen kunnen worden, rekening houdend met de benodigde voorkennis en je beschikbaarheid. Het is aan te raden om meerdere dagen per week naar de VU te kunnen komen en deze dagen enigszins flexibel te kunnen kiezen in verband met de wisselende roosters.
Waar gaat je vraag over?Waar je terecht kunt
Inhoudelijke vragen over de studie, toelatingseisen, Proefstuderen en regelingenSophia de Jong (Studentvoorlichter)
Studieadviseur Corrie Quant
Collegegeld, aanmelden, Studielink en VUnetStudentenbalie
studentenbalie@vu.nl
Iedere werkdag van 10.30 tot 12.30 uur en 14.00 tot 17.00 uur op 020-5985020.
Open dagen, Proefstuderen, schoolvoorlichting
Dienst Commucatie & Marketing
studiekeuze.beta@vu.nl

Facebook-icoon

Dit ga je doen

College Analyse Wiskunde

Tijdens de studie Wiskunde leer je alle belangrijke deelgebieden van de wiskunde kennen, zoals analyse (bekijk hier een college), algebra, meetkunde en kansrekening. Je oefent in abstract denkwerk, maar je ontdekt ook hoe je die fundamentele wiskunde kunt gebruiken in concrete situaties, bijvoorbeeld bij de vakken Modelleren, Programmeren en Statistiek. Voor blok 2 van het eerste jaar bepaal je of je de algemene variant of de biomedische variant wilt volgen. In de tweede helft van de Bachelor kies je een onderwerp waarin je je specialiseert. Je kunt hier alle kanten mee op, van zuiver theoretisch tot zeer praktisch. Gedurende de hele opleiding worden vakken gegeven in verschillende onderwijsvormen en versterk je je academische en communicatieve vaardigheden. Ook kun je kiezen om een semester lang een minor in een ander vakgebied te volgen.

Meer informatie over de indeling van de bacheloropleiding Wiskunde vind je in het jaarschema.

Meer informatie over de indeling van Biomedische Wiskunde vind je in het jaarschema.

Logica
Inleiding Dynamische Systemen

Cellulaire Biochemie
Biochemie
Lineaire Algebra 2

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

Project Wiskunde

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Bachelorproject

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Logica
Inleiding Dynamische Systemen

Cellulaire Biochemie
Biochemie
Lineaire Algebra 2

Verdiepende informatie over het eerste jaar vind je in onze studiegids.

Project Wiskunde

Verdiepende informatie over het tweede jaar vind je in onze studiegids.

Bachelorproject

Verdiepende informatie over het derde jaar vind je in onze studiegids.

Samenvatting Wiskunde

Interessegebied

Informatica, Wiskunde en Bedrijf
Natuurwetenschappen

Thierry Mondeel

Masterstudent Mathematics (na de bachelor Biomedische Wiskunde)

Foto Thierry Mondeel

In mijn laatste vwo-jaar twijfelde ik tussen de studies Natuurkunde en Wiskunde. Na een bezoek aan diverse open dagen heb ik uiteindelijk gekozen voor Wiskunde. Eenmaal op de VU zag ik dat er hier een variant Biomedische Wiskunde binnen de opleiding wordt aangeboden. Uit nieuwsgierigheid heb ik me daarvoor opgegeven: een schot in de roos!

Facebook-icoon